tirsdag 14. april 2015

Refleksjoner fra Brukerkonferansen til ItsLearning 2015

Jeg har vært på Brukerkonferansen til It´s Learning i Bergen og her er noen refleksjoner fra dag to. De fleste parallellseksjonen jeg fulgte var knyttet til grunnskolen. Den siste var knyttet til ledelse i skolen (den kommer).

Dag 2 - Parallellseksjon grunnskole

Refleksjon dag 2.
For min del startet dagen med en praksisfortelling fra Sognedal kommune. Der hadde man ganske nylig startet opp med ITL og vi fikk høre erfaringene derifra.
Som alle andre som starter opp med ting, hadde de også hatt sine oppstartsproblemer og de var velkjente for de fleste.
Det som kom tydelig fram var rektors og skoleledelsens holdninger. Rektor må på banen og han må ha bestemt seg for å være aktiv. Utfordringene til denne kommunen var å få alle med. Det hørtes velkjent ut. En viktig brikke her var å bruke ressurspersonene og spille på dem. En annen og like viktig ting var å sette av tid.
Av erfaringer en hadde hentet, var at kortkurs fungerte godt. Det var viktig med differensiering og differensierte grupper. Det må settes av tid til å øve og man må fordele ansvar.
Det som særlig ble trukket fram var "kokebøkene". De var enten digitaliserte i form av instruksjonsvideoer, eller de var i papirform til å bla i. Dette var tynne temahefter hvor det var vekt på lite tekst og steg for steg metodikk.

Den neste økta følte jeg meg hjemme i og Lene Vollan Kristiansen er jo fra Arendal og vi hadde vært på samme kurs og prøvd på det samme i etterkant. Hun fortalte hvordan hun ble introdusert for videoretting og hvordan hun brukte det i forhold til elevene.
Det jeg liker med denne måten å rette på er at rødpennen forsvinner. Vurderingen og framovermeldingene blir mye bedre siden man sier mye mer enn man skriver i korte kommentarer. Lene brukte merknadsfeltet i tekstbehandleren og filmen videosnutter med vurderinger som var inntil fem minutter lange. Det kreves ikke mye utstyr og programmet "Jing" som hun brukte er gratis og har en nettlagringsressurs på 2GB som er tilstrekkelig for det rettearbeidet hun utfører. Nå kan programmet lage filer som lagres direkte på egen maskin og man slipper da problemet med sensitiv lagring.

Den siste økte før lunsj handlet om bruk av planleggeren. Det som var nyttig for meg var at jeg kan bruke planleggeren til årshjul og årsplanlegging. Lærerne vil ha stor glede av planleggeren i både årsplanarbeid og periode- og ukeplansarbeid. Jeg tror en relativt kort treningsøkt vil føre til at lærerne blir trygge i å bruke verktøyer. En av de klare fordelene er læreplanmålene. I tillegg kan man lage kolonner slik at man får et oppsett vi må bruker i de ordinære tekstbehandlingsdokumentene. Planene kan revideres og resirkuleres i kommende skoleår. Et annet moment er at det kan knyttes digitale ressurser til planene og er man flink til å dele, får man større og bedre ressurser i læringsarbeidet.

Et viktig moment er at hvert fag har sin plan. Dette blir selvsagt annerledes i barneskolen hvor vi må se annerledes på det, men bruke både oppsett og ressurser fornuftig.

Fjerde økta var så spennende at den vil jeg skrive om i et eget blogg-innlegg. Men i korte trekk handlet den om lesing som grunnleggende ferdighet. Her ble jeg kjempeinspirert og viser til en kommende lenke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar